Poradnik dla rodziców. Fotografowanie noworodków i starszych dzieci

Poradnik dla rodziców. Fotografowanie noworodków i starszych dzieci

Czy i kiedy fotografować nasze dzieci? Jak wybrać fotografa? Na co należy zwrócić uwagę? Czy moje dziecko będzie bezpieczne? Na najczęściej pojawiające się pytania rodziców odpowiada Agnieszka Mandal - śląska fotografka

REDAKCJA: Czy warto wybrać się do fotografa na sesję noworodkową lub dziecięca?

AGNIESZKA MANDAL: Oczywiście! Pierwsze tygodnie i miesiące życia dziecka mijają w oka mgnieniu. Jako świeżo upieczeni rodzice musicie przystosować się do nowej rzeczywistości, często z trudem znajdujecie chwilę na odpoczynek, a o porządnym wyspaniu się nie możecie często nawet pomarzyć :)

Po kilku miesiącach okazuje się, że zabrakło Wam czasu na uwiecznianie tych wspaniałych chwil. Wasz aparat nie radzi sobie z oświetleniem w domu, macie zdjęcia tylko z telefonu albo - co gorsza - nie zdążyliście zrobić odbitek, a dysk w komputerze właśnie padł (odpukać!).

Dlatego Warto już podczas ciąży pomyśleć o tym, aby znaleźć odpowiedniego fotografa i umówić się na sesję. Z doświadczenia wem, że te zdjęcia są później niesamowitą pamiątką dla Was samych i dla Waszych krewnych.

W jaki sposób wybrać odpowiedniego fotografa?

Profesjonalnych fotografów oraz fotoamatorów oferujących swoje usługi w zakresie fotografii dziecięcej jest coraz więcej. Idealna sytuacja to taka, kiedy macie okazję obejrzeć zdjęcia z sesji kogoś znajomego, pooglądać album, odbitki oraz wypytać „jak było”.

Jeśli nie macie takiej możliwości pozostaje poszukiwanie w internecie. Zaczynamy od dokładnego przestudiowania strony internetowej danego fotografa. Pamiętajcie, żeby koniecznie zajrzeć nie tylko do portfolio, gdzie fotograf prezentuje swoje najlepsze i najciekawsze zdjęcia, ale także na bloga, gdzie najczęściej można znaleźć więcej zdjęć z pojedynczych sesji lub na stronę na Facebooku.

Nie zapominajcie jednak o tradycyjnych metodach. Często warto po prostu umówić się na spotkanie lub porozmawiać telefonicznie – będzie Wam łatwiej zorientować się, czy "nadajecie na podobnych falach” i czy zwyczajnie polubiliśmy osobę, w której ręce oddacie Wasze dziecko.

Dlaczego sesja noworodkowa lub dziecięca „tyle” kosztuje?

Aby powstało słodkie zdjęcie bobasa nie wystarczy tylko wyciągnąć aparat i wcisnąć przycisk:) Profesjonalny fotograf musi posiadać bardzo drogi sprzęt fotograficzny, aparat, kilka obiektywów, często lampy studyjne, blendy itd. Prowadzący działalność gospodarczą fotograf comiesięcznie ponosi koszty ZUS-u, płaci podatek, opłaca wynajem lokalu lub ponosi koszty benzyny przyjeżdżając na sesję do Was.

Podczas sesji noworodkowej lub dziecięcej niezbędne są również wszelkiego rodzaju gadżety: tła studyjne, tkaniny, koszyki, zabawki a także ubranka i inne ozdoby. Wszystko to co jakiś czas musi być wymieniane i uzupełniane, tak by Wasze zdjęcia były wyjątkowe .

Sama sesja dziecięca - a zwłaszcza noworodkowa - trwa często wiele godzin. A to dopiero początek pracy. Kiedy Wy już wracacie do domu fotograf dopiero zaczyna drugą, równie ważną część pracy nad Waszymi zdjęciami. Zaczyna się selekcja zdjęć , obróbka i retusz w programie graficznym a w końcu przygotowanie zdjęć do druku , wyklejanie albumu lub projektowanie fotoksiążki.

Nie podobają mi się przesłodzone zdjęcia dzieci, nadmiar gadżetów, maluchy włożone do wiaderek, garnków itd. Czy nie lepiej jest zrobić „normalne” zdjęcia samemu dziecku w bardziej naturalnych momentach?

Fotografia dziecięca i noworodkowa to nie tylko te otaczające nas ze wsząd kolorowe obrazki i cukierkowe dodatki. Wielu fotografów ceni sobie bardzo naturalne, czyste kadry bez zbędnych "upiększaczy". Wielu doświadczonych fotografów uważa, że na zdjęciu najważniejsze jest Wasze dziecko a nie wszystko inne dookoła. Jeśli więc nie przepadacie za typowo studyjnymi ujęciami - wybierzcie raczej sprzyjające naturalnym ujęciom zdjęcia w plenerze lub w Waszym domu.

Wielu fotografów proponuje wykonanie albumu lub fotoksiazki ze zdjęć zrobionych podczas sesji. Czy warto zdecydować się na taką opcję? Czy raczej zrobić album samemu?

Jeśli dysponujecie duża ilością czasu , macie sporo cierpliwości i od zawsze uwielbialiście „robótki ręczne” śmiało bierzcie się za zrobienie jedynego w swoim rodzaju autorskiego album dla Waszego malucha. Jeśli natomiast Wasze zdjęcia z wakacji i uroczystości rodzinnych latami zalegają na komputerowych dyskach - zdecydowanie powierzcie to zadanie profesjonaliście :)

Czy wybrać się do fotografa pracującego we własnym studio czy raczej zdecydować się na tego, który dojedzie do mojego domu?

Większość fotografów woli pracować we własnym studio, gdzie z łatwością kontroluje światło, ma wystarczająco dużo miejsca do pracy oraz posiada łatwy dostęp do wszelkich fotograficznych akcesoriów. Fotograf w swoim studio ma również możliwość przygotować wszystko do sesji jeszcze przed Waszym przyjazdem.

Jeśli natomiast boicie się wychodzić z kilkudniowym maleństwem z domu, jest śnieżyca, środek zimy albo zwyczajnie lepiej czujecie się u siebie - nie róbcie nic na silę. Poszukajcie fotografa który przyjedzie do Was.

Czy sesja fotograficzna jest męcząca dla dziecka?? Czy maluch będzie bezpieczny pozując do zdjęć?

Bezpieczeństwo i wygoda dziecka powinny być priorytetem w pracy fotografa. Między innymi właśnie dlatego sesja noworodkowa trwa tak długo (od 3 do 5-6 godzin). Podczas sesji jest czas, aby spokojnie nakarmić, przewinąć i utulić malucha. Profesjonalny fotograf wie także, jak ważne jest dbanie o czystość i temperaturę w studio.

Maluch do 3 tygodnia życia pamięta swoje ułożenie z życia płodowego, tak więc jest bardzo podatny na „układanie”. Śpiący noworodek jest również bardzo elastyczny. Pamiętajcie także, że wiele póz, które możecie zobaczyć na fotografiach, jest osiągana dzięki obróbce graficznej, np. fotograf retuszuje rękę czy palec podtrzymujące malucha.

Jeśli mimo tego boicie wybrać się na taką sesję - po prostu tego nie róbcie. Stres rodziców nie wpływa korzystnie ani na dziecko, ani na pracę fotografa. W takiej sytuacji lepiej zdecydować się na naturalną sesję w stylu reporterskim lub poczekać na wizyte w studio do momentu, kiedy dziecko skończy okołopół roku.

Kiedy zgłosić się do fotografa na sesje noworodkową, a kiedy ze starszym dzieckiem?

Najlepszy czas na wykonanie sesji noworodkowej to 5 - 14 dzień życia dziecka. Takie maleństwo najczęściej przesypia większość sesji i bez problemu układa się w pozach zapamiętanych jeszcze z życia płodowego.

Wielu rodziców zgłasza się do fotografa gdy dziecko ma np. 4 czy 8 tygodni. Drodzy rodzice - jest to już zdecydowanie za późno na sesję noworodkową .a jednocześnie zbyt wcześnie na sesję niemowlęcą. W tym wieku bardzo trudno jest wykonać słodkie ,śpiące ujęcia, niemowlak natychmiast wyczuwa każdą zmianę otoczenia, nowe twarze, od razu razu reaguje na bodźce, wybudza się i prostuje rączki i nóżki.

Dobrym momentem na wykonanie sesji niemowlęcej jest natomiast wiek, kiedy dziecko swobodnie trzyma główkę leżąc na brzuchu oraz siedzi - czyli około 5-8 miesiąc życia. W tym wieku dzieci uśmiechają się, robią słodkie minki, bawią się rączkami oraz żywo reagują na zabawę z rodzicami.

Kolejnym świetnym momentem na sesję jest 12 - 14 miesiąc życia, mamy wtedy szansę uchwycić uroczo raczkującego malucha albo jego pierwsze kroki.

Sesje niemowlaków od 5 miesiąca życia - w odróżnieniu od sesji noworodkowych - trwają najczęściej krótko: ok. 60 - 90 minut . To wystarczający czas, by uchwycić aktywnego malucha, a jednocześnie go nie zmęczyć i nie zanudzić :)

Jak przygotować się do sesj noworodkowej, a jak do dziecięcej?

Jeśli chodzi o sesję noworodkową najważniejszą kwestią jest odpowiednio wczesna rezerwacja terminu. Najlepiej zgłosić się do fotografa jeszcze w czasie ciąży, a po urodzeniu się dziecka ustalić dokładną datę sesji. Przed samą sesją dziecko powinno być nakarmione , należy także przygotować się na karmienie podczas sesji oraz zabrać ze sobą odpowiednią ilość pieluszek. Jeśli sesja ma się odbyć w Waszym domu powinniście pamiętać także o nagrzaniu pomieszczenia do minimum 25 stopni. Warto też mieć pod ręką jakich podgrzewacz powietrza.

Przed sesją niemowlęcą najważniejsze jest, aby maluszek był najedzony i wyspany -  a co za tym idzie - w dobrym humorze.

Agnieszka Mandal - fotografka dziecięca i ślubna. Fotografią zajmuje się od 2005 roku. Jej studio mieści się w Katowicach - Panewnikach. Pracuje również na terenie całego Śląska, Małopolski i na Opolszczyźnie. (http://agnieszkamandal.com)